ΚΑΤΑΓΜΑΤΑ

 

Κάταγμα λέγεται κάθε λύση της συνέχειας του οστού (σπάσιμο ή και ράγισμα)

 

 Γενικά συμπτώματα και σημεία των καταγμάτων:

 

Πόνος στην περιοχή της κάκωσης

 

Δυσχέρεια χρησιμοποίησης του μέλους που υπέστη κάταγμα

 

Παραμόρφωση στη θέση του κατάγματος, λόγω της μετατόπισης των τμημάτων του οστού

 

Οίδημα

 

Εκχυμώσεις

 

Μεγάλη ευαισθησία της περιοχής

 

Παρά φύση κινήσεις, δηλαδή κινήσεις που δεν γίνονται στο ακέραιο οστό αλλά μόνο μεταξύ των σπασμένων τμημάτων του.

 

Κριγμός που ακούγεται κατά την εκτέλεση των παρά φύση κινήσεων

 

Ο κριγμός και οι παρά φύση κινήσεις είναι τα πιο σίγουρα σημεία για την διάγνωση του κατάγματος.

 

Γενική Αντιμετώπιση

 

Μην μετακινείται τον πάσχοντα παρά μόνο αν είναι απόλυτη ανάγκη και τοποθετήστε τον σε μια θέση στην οποία αισθάνεται άνετα

 

Αν υπάρχει απώλεια των αισθήσεων ή δυσκολία στην αναπνοή ή αιμορραγία ασχοληθείτε πρώτα με αυτό και αντιμετωπίστε το κάταγμα αργότερα.

 

Αντιμετωπίστε το κάταγμα στην θέση που βρήκατε τον πάσχοντα

 

Ειδοποιήστε  όσο πιο γρήγορα γίνεται το ασθενοφόρο και αν νομίζετε ότι θα έρθει σύντομα κρατήστε μόνο το τραυματισμένο μέλος με το χέρι σας ώστε να παραμείνει ακίνητο.

 

Σε περίπτωση που χρειαστεί επιδέσμους, φροντίστε να είναι σταθεροί αλλά όχι σφιχτοί ώστε να μην δυσκολέψουν την κυκλοφορία ή να προκαλέσουν πόνο.

 

Η ακινητοποίηση μπορεί να γίνει με πρόχειρα μέσα π.χ. ξύλα ή ρούχα.

 

ΜΥΪΚΗ ΚΡΑΜΠΑ

 

Είναι η απότομη και επώδυνη συστολή ενός μυός, συνήθως συμβαίνει κατά την διάρκεια βαρειάς σωματικής άσκησης (π.χ κολύμβηση).

 

Αντιμετώπιση:

 

Τεντώνουμε τον μυ που έπαθε την κράμπα

 

Σε διάταση όπως βρίσκεται πιέζουμε τον μυ δυνατά στο επώδυνο σημείο τουλάχιστον για δέκα δευτερόλεπτα (10'')

 

Τοποθετούμε θερμό επίθεμα ή κάνουμε ζεστό μπάνιο ή κάνουμε μασάζ με θερμαντική αλοιφή

 

Κράμπες λόγω απώλειας αλάτων

 

Αυτές οι κράμπες είναι επώδυνοι μυϊκοί σπασμοί. Προκαλούνται συνήθως ύστερα από εντατική άσκηση και υπερβολική εφίδρωση. Οι κοιλιακοί και οι άλλοι μύες που χρησιμοποιείτε κατά την άσκηση κατά την άσκηση επηρεάζονται συχνότερα.

Φροντίδα :

- Ξεκουραστείτε και χαλαρώστε

- Καταναλώστε αλμυρές τροφές

- Πιείτε νερό με ένα κουταλάκι αλάτι

 

ΘΛΑΣΗ

 

Ένας μυς διαστρέφεται ή `τραβιέται` όταν τεντώνεται πολύ ή απότομα. Μια απότομη πτώση ή η άρση βάρους με λάθος στάση μπορεί να προκαλέσουν θλάση.

Ανάλογα με τη σοβαρότητα του, μια θλάση χαρακτηρίζεται ως:

Ήπια: Προκαλεί πόνο και ακαμψία κατά την κίνηση και διαρκεί μερικές μέρες.

Μέτρια: Προκαλεί μικρές μυϊκές ρήξεις και πιο εκτεταμένο πόνο, πρήξιμο και μώλωπες. Ο πόνος μπορεί να διαρκέσει από 1 έως 3 εβδομάδες.

Έντονη: ο μυς σκίζεται ή παθαίνει ρήξη. μπορεί να προκληθεί σοβαρή εσωτερική αιμορραγία, πρήξιμο και μώλωπας γύρω από το μυ. Απαιτείται αμέσως ιατρική βοήθεια.

 

Φροντίδα

 

Μην τοποθετείτε τίποτα θερμό στο τραυματισμένο σημείο όσο είναι ακόμα πρησμένο. Αποφύγετε τη δραστηριότητα που προκάλεσε το διάστρεμμα μέχρι να αναρρώσει ο μυς. Χρησιμοποιήστε τα κατάλληλα παυσίπονα. Μη χρησιμοποιήσετε ασπιρίνη τις πρώτες ώρες μετά τον τραυματισμό, γιατί η ασπιρίνη μπορεί να επιδεινώσει μια πιθανή εσωτερική αιμορραγία. Μη δίνετε ασπιρίνη σε παιδιά.

 

Ιατρική βοήθεια

 

Ζητήστε άμεση ιατρική βοήθεια αν το σημείο του τραυματισμού πρηστεί γρήγορα και πονά υπερβολικά. Καλέστε το γιατρό αν ο πόνος, το πρήξιμο και η ακαμψία δε βελτιωθούν μέσα σε 2 ή 3 ημέρες ή αν υποπτεύεστε ρήξη μυός ή οστού.

 

ΔΙΑΣΤΡΕΜΜΑ

 

Το διάστρεμμα προκαλείται από το υπερβολικό τέντωμα ή τη ρήξη ενός συνδέσμου. Οι σύνδεσμοι είναι σκληροί, ελαστικοί δακτύλιοι που συνδέονται με τα οστά και συγκρατούν τις αρθρώσεις στη θέση τους.

Μερικές φορές χρησιμοποιούμε τον όρο `διάστρεμμα` για κάθε μετακίνηση άρθρωσης που δεν είναι φυσιολογική. Τα διαστρέμματα προκαλούνται συχνά από απότομη περιστροφή του ποδιού. Επηρεάζουν συνήθως τους αστράγαλους, τα γόνατα ή τις καμάρες στα πέλματα και προκαλούν γρήγορο πρήξιμο. Γενικά, όσο μεγαλύτερος είναι ο πόνος τόσο πιο σοβαρός είναι ο τραυματισμός. Η σοβαρότητα των διαστρεμμάτων ποικίλλει:

 

Ήπιο: Ο σύνδεσμος τεντώνεται υπερβολικά ή σκίζεται ελαφρώς. Το τραύμα είναι επώδυνο, ειδικά κατά την κίνηση. Δεν προκαλείται μεγάλο οίδημα και είναι δυνατή η τοποθέτηση βάρους στην άρθρωση.

 

Μέτριο: Οι ίνες του συνδέσμου σκίζονται, αλλά δε σπάνε τελείως. Η άρθρωση πονάει και είναι δύσκολο να κινηθεί. Η περιοχή πρήζεται και αλλάζει χρώμα λόγω της αιμορραγίας.

Σοβαρό: Ένας ή περισσότεροι σύνδεσμοι σκίζονται εντελώς. Η περιοχή πονά πολύ. Δεν μπορείτε να κινήσετε την άρθρωση φυσιολογικά ή να τοποθετήσετε βάρος πάνω της. Πρήζεται πολύ και αλλάζει χρώμα. Μπορεί να χρειαστεί γύψος, που θα κρατήσει ακίνητη την άρθρωση, ή επέμβαση, σε περίπτωση που οι σκισμένοι σύνδεσμοι προκαλούν αστάθεια της άρθρωσης.

 

Φροντίδα

 

Χρησιμοποιήστε παυσίπονα χωρίς ιατρική συνταγή.

Δοκιμάστε και χρησιμοποιήστε την άρθρωση σταδιακά έπειτα από 2 μέρες. Τα ήπια ή μέτρια διαστρέμματα βελτιώνονται συνήθως σημαντικά μέσα στην πρώτη εβδομάδα, παρ` όλο που η πλήρης η πλήρης ανάρρωση μπορεί να διαρκέσει και 6 εβδομάδες.

Αποφύγετε δραστηριότητες που κουράζουν την άρθρωση. Τα επαναλαμβανόμενα ήπια διαστρέμματα θα την αποδυναμώσουν.

 

Ιατρική βοήθεια

 

Ζητήστε αμέσως ιατρική βοήθεια αν:

Ακούσετε έναν ήχο κατά τον τραυματισμό της άρθρωσης και δεν μπορείτε να τη μετακινήσετε. Μέχρι να σας δει ο γιατρός, ακουμπήστε κάτι κρύο πάνω στην τραυματισμένη περιοχή.

Έχετε πυρετό και η περιοχή είναι κόκκινη και ζεστή.

Έχετε σοβαρό διάστρεμμα. Η ανεπαρκής ή καθυστερημένη θεραπεία μπορεί να προκαλέσει μακροχρόνια αστάθεια της άρθρωσης ή χρόνιο πόνο.

Επισκεφτείτε το γιατρό σας αν δε μπορείτε να σηκώσετε βάρος χρησιμοποιώντας την άρθρωση έπειτα από δύο με τρεις μέρες ή αν δε δείτε βελτίωση έπειτα από μία εβδομάδα.